tiistai 1. marraskuuta 2022

Lähtölaskenta jouluun

Jouluaattoon on 53 päivää! Kaikki, jotka on lukenut tätä blogia vähintään vuoden verran, tietää, että oon jouluihminen henkeen ja vereen. En kuitenkaan ole niitä ihmisiä, jotka laittavat jo lokakuussa joululaulut soimaan ja sisälle joulukuusen, vaan olen enemmänkin sellainen hiljaa hyvä tulee jouluihminen ja joulu oikeasti loppuu vasta loppiaisena, joten siksi en koristele kotia liian aikaisin, että jaksan varmasti katsoa koristeita tammikuun alkuun asti.

Jouluvaloja tai oikeastaan kausivaloja en tänä vuonna virittänyt vielä lokakuussa, vaikka joskus olen sen saattanut tehdä saadakseni parvekkeelle, takapihalle tai etupihalle valoa enemmän. Tähän syyn tietää varmasti kaikki, jotka ovat sähkösopimuksia solmineet. En kuitenkaan voinut olla laittamatta edes jotakin, joten yksi valo löytyy parvekkeelta ja toisen patterivalon laitoin etupihalle. Muuten joulun tunnelmavalaistus hoidetaan kynttilöillä ja lyhdyillä.

Vaikka muuten en ole vielä joulua alkanut laittamaan kotiin niin olen kuitenkin joululahjatehtaan laittanut pyörimään, sillä ajattelin kokeilla josko tänä vuonna onnistuisin haaveessani antaa ainoastaan itse tehtyjä lahjoja. Hyvältä näyttää tämän tavoitteen suhteen sillä enää noin 1/3 osa lahjoista tekemättä ja nyt on kuitenkin vasta marraskuun 1. päivä. Teen tästä postausta sitten kun kaikki on valmiita, mutta muun muassa villasukkia, pipoja ja kaulahuivi menee pukinkonttiin tänä vuonna.

Tiktokista bongasin uuden jouluherkun; piparitortut, joita pitää ehdottomasti tänä vuonna kokeilla! Lisäksi olen monena vuonna miettinyt, että haluan tehdä joulukarkkeja, joita sitten annan pieneksi joulumuistamiseksi ja tänä vuonna ajattelin tämän toteuttaa. Tällä hetkellä olisi ideana tehdä pieniä marenkikarkkeja ja laittaa niitä sitten koristeltuihin lasipurkkeihin. Kaveriksi vielä itse tehtyä hilloa syksyltä niin oi miten kiva pieni joulumuistaminen, kun menee joulun alla kylään.

Pikkujouluja tulee juhlittua tänä vuonna peräti kolme kertaa, jos ensimmäinen kerta lasketaan pikkujouluiksi. Mennään siis parin viikon päästä katsomaan Tip Tap Stand Up - Suurta pikkujoulushowta Mikkelin Mikaeliin. Sitten seuraavana viikonloppuna mulla on yhden kaveriporukan kanssa perinteiset pikkujoulut ja siitä viikon päästä avokkini työpaikan pikkujoulut joihin on avec kutsu.

Mitäs muuta joulumietteitä mulla olisi teille jaettavana? Perinteiset joulukortit varmaan askartelen tässä joku ilta. Koitan mahdollisimman paljon antaa itse tai vähintään viedä valmiiksi postilaatikkoon, kun postimerkin hinta on kallistunut kyllä jonkun verran... Osa asuu kuitenkin sen verran kaukana, että postittaminen on oikeastaan ainoa mahdollisuus antaa ihan perinteinen joulukortti.

Tähän loppuun pitää sanoa sellainen asia, mitä sanon monelle ystävälleni ja läheiselle, että se, että minä annan itsetehdyt lahjat ja lähetän itsetehdyt kortit ei tarkoita sitä, että haluaisin jotenkin todistella olevani parempi ihminen kuin joku muu. Se, että puuhaan joululeivonnaisia, joulukortteja ja käsin tehtyjä joululahjoja on minun tapani nollata aivoni päivän töistä ja arjesta. Ne on niitä pieniä pysähdyksiä arjessa, kun istun sohvalla tai sohvapöydän ääressä ja näperrän käsilläni. Olen ollut sellainen viimeiset 26 vuotta ja aion olla sellainen vähintäänkin niin pitkää kuin sormeni antavat minun näpertää, mielellään koko loppuelämäni ajan.

Ja olen ollut jouluihminen myös viimeiset 26 vuotta, eikä sekään muutu, joten varoituksen sana; blogini ja someni täyttyy jouluasioista seuraavan 53 päivän ajaksi. Instagramtililleni @marinmatkassa_ olen suunnitellut jälleen joulukalenterin ja nyt syksyllä olen hurahtanut Tiktokiin, niin eiköhän sinnekin tule aika joulu-painoitteista sisältöä tehtyä ja blogin sisällön te nyt tiedättekin jo varsinkin jos olette lukeneet jo pitempää...

Mutta ihanaa marraskuuta kaikille lukijoille! Postausta kuvittaa kuvat edellisiltä jouluilta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti